Letné prázdniny sú časom dovoleniek, časom slnka a oddychu. Ale dá sa z nich odkrojiť trochu času a spojiť príjemné s užitočným, vzdelávanie so spoznávaním nových miest. Mne sa to podarilo práve počas týchto prázdnin, keď som mal možnosť zúčastniť sa vzdelávacieho kurzu v rámci programu Erasmus+ s názvom “Effective Pedagogies for 21st-Century Learning” priamo v centre francúzskej riviéry v meste Nice.
Mesto Nice je samo o sebe lákadlom mnohých turistov, v ktorom sa spája história s výhodnou prímorskou polohou na Azúrovom pobreží. Mesto založili v 4. storočí pred Kristom Gréci, neskôr prešlo pod nadvládu Rimanov. Pozostatkom je Apolónovo námestie v strede mesta. Do povedomia vošlo až v 19. storočí, v ktorom mesto začali navštevovať aristokrati z Veľkej Británie a neskôr ruskí zbohatlíci ukrývajúci sa tu pred zimami a prenasledovaním. Anglická promenáda, či pravoslávny chrám sú svedectvom tohto obdobia. V roku 2016 tu spáchal moslimský fundamentalista teroristický útok kamiónom, keď usmrtil 86 ľudí.
Svoj kurz som absolvoval v tzv. Medzinárodnom vzdelávacom dome v Nice. V deň nástupu na kurz som na chodbe pred učebňou zistil, že z dvanástich účastníkov je nás až päť zo Slovenska. To znamená, že prezentáciu svojej krajiny sme si podelili po krajoch a školách, v ktorých učíme. Celý vzdelávací kurz bol zameraný na efektívne metódy vyučovania v 21. storočí. Na využitie kreativity, empatie, kooperácie, kritického myslenia, riešenia problémov a využitia moderných stratégii vyučovania. A tak sme počas celého týždňa od 22.-27. 7. 2024 interaktívnym spôsobom skúšali využitie týchto metód v praxi. Nie síce na školách, ktoré sú vo Francúzsku tiež počas leta zatvorené, ale medzi sebou navzájom. Počítač a naša lektorka Ruby si nás svojvoľne delili na rôzne skupiny, a tak som mohol komunikovať s našimi maďarskými, gréckymi, či tureckými kolegami a spoločne využívať v našej praxi pedagogické stratégie ako Písanie problémov do rúk, Metódu nabaľovacej ľadovej gule, metódu Mysli- páruj- zdieľaj, Metódu nastreľovacích otázok, Metódu počúvacích schopností, Smart Goals, KWL, Slovo- fráza- veta, Mentimeter, Hru Marshmallow, Metódu daj jeden – dostaneš jeden a mnohé ďalšie.
Otázkou je, ako si tieto pedagogické stratégie osvojíme vo svojej praxi. Ako sme sa presvedčili sami, sú efektívne a dávajú do popredia kreativitu a samostatnosť žiakov, ako aj vzájomnú spoluprácu. Okrem interaktívnych pedagogických metód sme sa oboznámili aj s rôznymi modernými digitálnymi technológiami, či pomôckami. V Múzeu moderného a IKT umenia sme mali možnosť nahliadnuť do tvorby 3D vizualizácie, pozrieť si 3D video o dejinách umenia a skúsiť virtuálnu realitu a výrobu pomôcok skrze 3D tlačiareň. Prehliadka mesta Nice a plavba po pobreží tohto hlavného mesta Provensálska bola tiež v itinerári nášho kurzu a spoznali sme počas toho všetky hlavné námestia, dôležité pamiatky, prístav i okolité pláže.
Celkovo hodnotím tento kurz ako veľmi prínosný pre moju ďalšiu pedagogickú prax a využitie nových metód vyučovania v 21. storočí sa budem snažiť zakomponovať do vyučovacieho procesu. V mysli ostávajú krásne spomienky na francúzske perly Nice a Monaco a na nádherné pláže na Azúrovom pobreží.
Účasť na kurze bola realizovaná aj finančne podporená v rámci projektu Erasmus+, číslo zmluvy 2023-1-SK01-KA121-SCH-000121441.
Matúš Haňov